Salgs- og leveringsbetingelser

Definitioner

  1. Aftalen betyder den bindende juridiske aftale mellem Intec System og Kunden, der regulerer parternes rettigheder og forpligtelser i forbindelse med udførelse af Opgaven, herunder eventuelle specifikke aftalevilkår, disse Generelle Forretningsbetingelser, samt NSAB 2015.
  2. Farligt Gods betyder Gods som på grund af dets egenskaber kan udgøre en risiko for personer, ejendom eller miljø under transport, håndtering eller oplagring, herunder Gods som er klassificeret som Farligt Gods i henhold til relevante nationale og internationale regler, herunder men ikke begrænset til ADR, IATA DGR, RID eller IMDG-koden.
  3. Force Majeure-begivenhed betyder en uforudsigelig og uundgåelig hændelse, der ligger uden for Intec Systems kontrol, og som forhindrer eller forsinker opfyldelsen af Aftalen. Dette kan omfatte naturkatastrofer, krig, terrorhandlinger, oprør, uroligheder, strejker, pandemier, cyberangreb, mangel på transportmidler, myndighedsindgreb, ændringer i lovgivning eller andre ekstraordinære omstændigheder, der med rimelighed ikke kunne forudses eller forhindres af Intec System.
  4. Gods betyder enhver form for varer, inklusive emballage, overdraget til Intec System af Kunden i relation til enhver form for Speditionsydelser leveret af Intec System.
  5. Ladningsejer betyder den fysiske eller juridiske person, som ejer, besidder eller har ret til at disponere over Godset på et givent tidspunkt i henhold til gældende ret og aftale.
  6. Intec System betyder Intec System ApS.
  7. Kunden betyder den fysiske eller juridiske person, der har indgået en aftale med Intec System om levering af Speditionsydelser, samt enhver, der optræder på Kundens vegne, herunder fuldmægtige, repræsentanter, agenter eller andre bemyndigede parter – og hvor det er relevant – enhver part, der subrogerer i Kundens rettigheder og forpligtelser i henhold til Aftalen.
  8. NSAB 2015 betyder Nordisk Speditørforbunds Almindelige Bestemmelser 2015.
  9. Opgaven betyder de specifikke Speditionsydelser, som Intec System har påtaget sig at udføre for Kunden i henhold til Aftalen.
  10. SDR betyder Special Drawing Rights, som defineret af Den Internationale Valutafond.
  11. Skriftligt omfatter e-mail, post eller anden dokumenterbar kommunikationsform.
  12. Speditionsydelser betyder enhver form for ydelse eller service som Intec System har påtaget sig i henhold til Aftalen med Kunden, og som udføres af Intec System eller Intec Systems medkontrahenter, herunder men ikke begrænset til transport, konsolidering, toldklarering, oplagring, håndtering eller pakning af Gods, samt tilknyttede og rådgivende ydelser i forbindelse hermed.

Anvendelse

  1. Intec System udfører alle Opgaver i overensstemmelse med:
    1. Specifikke aftalevilkår udtrykkeligt aftalt Skriftligt mellem Kunden og Intec System for Opgaven.
    2. Disse Generelle Forretningsbetingelser, som finder anvendelse for alle opgaver, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt.
    3. NSAB 2015 (Nordisk Speditørforbunds Almindelige Bestemmelser 2015), som regulerer speditørens ansvar og forpligtelser, medmindre de er fraveget ved specifik aftale.
  2. I tilfælde af uoverensstemmelser mellem ovenstående vilkår skal prioriteringen følge den angivne rækkefølge.

NSAB 2015

  1. Intec System er medlem af Nordisk Speditørforbund. Alle Opgaver udføres i henhold til Nordisk Speditørforbunds Almindelige Bestemmelser (NSAB 2015), med de modifikationer og tilføjelser som følger af de specifikke aftalevilkår samt disse Generelle Forretningsbetingelser.
  2. Bestemmelserne begrænser speditørens ansvar som kontraktspart i henhold til § 3 B for bortkomst, forringelse eller beskadigelse af Gods til SDR 8,33 pr. kg og for forsinkelse op til fragtbeløbet, og for alle andre tab til SDR 100.000 for hver Opgave, jf. § 21. Speditørens ansvar som formidler i henhold til § 3 C er begrænset til SDR 50.000 for hver Opgave og totalt for én og samme hændelse til SDR 500.000, jf. § 24. Ved oplagring er det samlede ansvar for skade ved en og samme hændelse begrænset til SDR 500.000, jf. § 25.
  3. Særlig opmærksomhed henledes på netværksklausulen, jf. § 2, at krav mod speditøren forældes efter et år, jf. § 28, og at pante- og tilbageholdsretten, jf. § 14, omfatter såvel aktuelle som tidligere krav.

Generelle bestemmelser

  1. Et tilbud afgivet af Intec System er kun bindende for Intec System, såfremt det accepteres Skriftligt af Kunden inden 14 dage efter, at tilbuddet er fremsendt.
  2. Intec Systems tilbud baseres på de oplysninger, som Kunden har leveret, eller som Intec System med rimelighed kan antage som gældende på tidspunktet for afgivelsen af tilbuddet. Eventuelle ændringer i omfanget af Opgaven kan medføre justering af vederlaget og aftalevilkårene.
  3. Alle vederlag, gebyrer og øvrige omkostninger faktureres med tillæg af dansk eller udenlandsk moms, hvor det kræves i henhold til gældende lovgivning. Alle priser er angivet eksklusive moms.
  4. Intec System forbeholder sig retten til med øjeblikkeligt varsel at justere de til enhver tid gældende priser, hvis dette kan begrundes i dokumenterede, udefrakommende omkostningsstigninger. Dette kan omfatte, men er ikke begrænset til, lovbestemte afgifter, valutakursudsving, samt tillæg, prisstigninger og -reguleringer fra underleverandører. Kunden vil blive informeret om sådanne justeringer, så snart dette er praktisk muligt.
  5. Omfanget af Opgaven fastlægges ved indgåelsen af Aftalen mellem Intec System og Kunden. Aftalen dokumenteres i et aftalebrev eller lignende, hvis det vurderes nødvendigt. Omfanget af Opgaven kan justeres løbende efter behov og Skriftlig aftale mellem parterne.
  6. Begge parter forpligter sig til loyalt og uden unødig forsinkelse at underrette hinanden om væsentlige forhold, der kan påvirke Aftalens opfyldelse, forudsætninger eller omkostninger.

Betalingsbetingelser

  1. Betaling for Speditionsydelser leveret af Intec System, samt alle toldbeløb, skatter, gebyrer, bøder og andre lignende udgifter, som Intec System måtte have afholdt på vegne af Kunden, skal ske i overensstemmelse med de betalingsbetingelser, der er angivet på fakturaen.
  2. Indsigelser mod fakturaer skal fremsættes Skriftligt til Intec System uden ugrundet ophold og senest inden for 7 dage fra fakturaens modtagelse.
  3. Alle beløb faktureres og betales i danske kroner (DKK), medmindre andet udtrykkeligt er aftalt. Kunden bærer risikoen for eventuelle kursudsving, hvis betaling sker i en anden valuta.
  4. Ved forsinket betaling sender Intec System en rykkerskrivelse til Kunden indeholdende et krav om, at Kunden betaler de forfaldne beløb inden for 10 dage. Hvis betaling ikke er modtaget inden udløbet af 10-dages fristen, er Intec System berettiget til at hæve Aftalen, jf. pkt. 13.1.
  5. Ved forsinket betaling forbeholder Intec System sig retten til at pålægge morarente fra forfaldsdatoen. Morarenten udgør 2% pr. påbegyndt måned.
  6. Intec System forbeholder sig retten til at tilbageholde Gods, Speditionsydelser eller dokumenter, indtil fuld betaling af forfaldne beløb er modtaget, ligesom Intec System har tilbageholds- og panteret i Godset, jf. NSAB 2015 § 14.

Modregningsforbud

  1. Kunden er ikke berettiget til at foretage modregning i Intec Systems krav mod Kunden. Ved manglende iagttagelse af modregningsforbuddet har Intec System ret til at hæve Aftalen, jf. pkt. 11.1.

Forsikring

  1. Intec System har tegnet en speditøransvarsforsikring, der dækker Intec Systems ansvar i henhold til NSAB 2015.
  2. Intec System anbefaler, at Kunden tegner og opretholder en passende og dækkende transportforsikring for Godset, der dækker alle relevante risici, herunder f.eks. særlige risici, ved søtransport, transport af gods med en høj værdi eller gods, der kan risikere at blive tilbageholdt af toldmyndighederne.

Kundens bemyndigelse til at indgå aftaler

  1. Kunden erklærer og garanterer, at denne enten er Ladningsejer eller lovligt bemyndiget til at handle på Ladningsejerens vegne som dennes fuldmægtig. Kunden erklærer endvidere, at denne har fuld bemyndigelse til at acceptere disse Generelle Forretningsbetingelser både på egne vegne og på vegne af Ladningsejeren.

Kundens instruktion- og oplysningspligt

  1. Kunden er forpligtet til at levere præcise og fyldestgørende instruktioner samt alle nødvendige oplysninger og dokumenter, der kræves for, at Intec System kan udføre de aftalte Speditionsydelser korrekt, rettidigt og i overensstemmelse med Aftalen, gældende lovgivning, forskrifter og branchestandarder.Dette kan omfatte, men er ikke begrænset til:
    1. Handelsfaktura med en nøjagtig beskrivelse af Godsets art, mængde, bruttovægt og klassificering.
    2. Oplysninger og instruktion om eventuelle særlige krav til håndtering eller opbevaring af Godset, farlige egenskaber eller følsomheder, herunder overfor for stød, vibrationer, temperaturudsving, elektromagnetisk interferens eller statisk elektricitet.
    3. Oplysninger om afsenderens og modtagerens identitet, adresse og kontaktoplysninger.
    4. Oplysninger om afleverings- og modtagelsessted samt tidspunkt for afhentning og aflevering.
    5. Alle nødvendige dokumenter vedrørende Godset, herunder men ikke begrænset til tolddeklarationer, pakkelister, tekniske specifikationer, licenser og certifikater, som kræves for transport og håndtering af Godset, afhængigt af destinationen, Godsets art og transportformen, medmindre og i det omfang, Intec System efter Skriftligt aftale har påtaget sig ansvaret for at udarbejde sådanne dokumenter.
    6. Andre oplysninger, instruktioner og dokumenter der er nødvendige for at sikre korrekt planlægning og udførelse af Opgaven.
  2. Kunden er ansvarlig for, at alle leverede instruktioner, oplysninger og dokumenter er korrekte, fuldstændige og opdaterede, og bærer ansvaret for ethvert tab, forsinkelse eller ekstraomkostninger, der måtte opstå som følge af at de leverede oplysninger er fejlbehæftede, utilstrækkelige eller fremsendes for sent.

Emballering og pakning

  1. Kunden er ansvarlig for, at Godset er korrekt pakket, emballeret, deklareret, mærket, forseglet og adresseret i overensstemmelse med gældende krav og standarder for den relevante transportmåde, og at pakning, emballering mv. er egnet til sikker håndtering og transport i forhold til Godsets art og særlige egenskaber.
  2. Der henvises til NSAB2015 §§ 16, litra d og 26, litra b, der definerer afsenderens ansvar i relation til emballering.
  3. Såfremt Intec System Skriftligt har påtaget sig ansvaret for pakning, emballering, mærkning mv. af Godset, er ansvaret begrænset til korrekt udførelse af de specifikke Opgaver, som udtrykkeligt er aftalt mellem parterne, på baggrund af de oplysninger og instruktioner, som Kunden har leveret.
  4. Uanset pkt. 10.3 er Intec System ikke ansvarlig for at undersøge eller efterprøve kvaliteten og egnetheden af emballage leveret af Kunden og påtager sig ikke noget ansvar for forsinkelser, skader eller tab der opstår som følge af emballagens utilstrækkelige kvalitet eller egnetheden.

Farligt gods og gods der skal behandles med særlig omhu

  1. Farligt Gods, inklusive Gods omfattet af ADR, IATA DGR, RID eller IMDG-koden, samt Gods med særlige krav til temperaturkontrol, følsomhed eller anden specifik håndtering, accepteres kun til transport eller oplagring efter konkret og Skriftlig aftale mellem Kunden og Intec System.
  2. Kunden er forpligtet til, i god tid og forinden indgåelsen af Aftalen at underrette Intec System om Godsets farlige egenskaber eller letskadelige beskaffenhed, samt angive de sikkerhedsforanstaltninger som kan være nødvendige.
  3. Medmindre andet udtrykkeligt er aftalt Skriftligt, er Kunden ansvarlig for at sikre, at alle krav i henhold til gældende lovgivning, forskrifter og standarder vedrørende transport og håndtering af Farligt Gods for det relevante transportmiddel overholdes. Dette inkluderer, men er ikke begrænset til, korrekt deklaration af Godset samt mærkning og emballering i overensstemmelse med ADR, IATA DGR, RID og IMDG-koden.
  4. Intec System er ikke ansvarlig for skader, forsinkelser eller tab, der skyldes Kundens undladelse af at oplyse om Godsets farlige karakter eller letskadelige beskaffenhed, jf. pkt. 11.2 eller Kundens manglende overholdelse af gældende regler, forskrifter eller standarder vedrørende transport og håndtering af Farligt Gods, jf. pkt. 11.3, og Kunden skal friholde og skadesløsholde Intec System for enhver udgift, tab eller ansvar, som måtte opstå som følge heraf.

Udførelse af opgaven

  1. Intec System er forpligtet til at udføre Opgaven i overensstemmelse med Aftalen, gældende lovgivning, forskrifter og branchestandarder, samt med behørig omhu for at varetage Kundens interesser bedst muligt og inden for en rimelig tid under hensyntagen til Opgavens karakter og de ved Aftalens indgåelse oplyste forhold.
  2. Intec Systems ansvar begrænser sig til korrekt og rettidig udførelse af de aftalt Speditionsydelser baseret på de oplysninger, som Kunden har stillet til rådighed, og Intec System er ikke ansvarlig for forsinkelser, tab eller omkostninger, der skyldes Kundens manglende eller fejlagtige oplysninger eller instruktioner, eller myndighedsbeslutninger eller lignede, der skyldes forhold uden for Intec Systems kontrol.
  3. Såfremt Kunden ikke af egen drift fremsender nødvendige oplysninger og/eller dokumenter som foreskrevet i pkt. 9.1, er Intec System forpligtet til loyalt at anmode Kunden herom, forudsat at Intec System med rimelighed er bekendt med deres relevans for Opgavens korrekte og rettidige udførelse. Intec System er ikke forpligtet til at efterprøve rigtigheden eller tilstrækkeligheden af de dokumenter og/eller oplysninger, som modtages fra Kunden.
  4. I tilfælde af manglende instruktioner, hvor instruktionerne er upræcise, ufuldstændige eller i strid med Aftalen, forbeholder Intec System sig retten til at disponere efter eget skøn for Kundens risiko og regning.
  5. Medmindre andet udtrykkeligt er aftalt Skriftligt, forbeholder Intec System sig retten til, efter eget skøn og uden forudgående varsel til Kunden, at:
    1. Arrangere transport af Godset ved anvendelse af enhver transportform, rute eller transportør, som Intec System finder passende til opgaven.
    2. Administrere alle praktiske og logistiske aspekter af transporten, herunder opbevaring, pakning, lastning, losning, håndtering, omladning og andre nødvendige aktiviteter, på ethvert sted, både på land og til søs, og i enhver tidsperiode, som vurderes nødvendig for Opgavens forsvarlige udførelse.
    3. Overlade udførelsen af hele eller dele af Opgaven, som Inctec System har påtaget sig i henhold til Aftalen, til underleverandører.
    4. Konsolidere varerne med andre forsendelser eller opbevare dem sammen med andre varer for at optimere driftseffektiviteten.
    5. Afvige fra Kundens instruktioner, hvis det med rimelighed er nødvendigt for at forebygge eller begrænse skade på personer, ting eller miljø, sikre overholdelse af gældende lovgivning, forskrifter og branchestandarder, efterkomme påbud, forbud, anbefalinger eller lignende fra myndigheder eller på anden måde varetage Kundens bedste interesse.

Intec Systems ret til at suspendere eller ophæve aftalen

  1. Intec System forbeholder sig retten til at suspendere opfyldelsen af Aftalen eller at ophæve Aftalen under følgende omstændigheder:
    1. Kunden standser sine betalinger, indgiver konkursbegæring, påbegynder likvidation eller indgår anden tilsvarende tvangsmæssig eller frivillig aftale med sine kreditorer som følge af insolvens.
    2. Kunden trods skriftlig påmindelse herom, misligholder sine betalingsforpligtelser, jf. pkt. 5.4.
    3. Kunden foretager modregning i Intec Systems krav mod Kunden, jf. pkt. 6.1.
    4. Kunden undlader at levere nødvendige, korrekte eller rettidige oplysninger eller dokumentation, som kræves for opfyldelse af Aftalen, jf. pkt. 9.1.
    5. Godsets art og/eller omstændighederne for udførelsen af transporten, udgør en risiko for sundhed, sikkerhed, ejendom eller miljø, eller er i strid med gældende lovgivning, forskrifter eller påbud fra myndigheder, hvilket gør det umuligt, ulovligt eller urimeligt byrdefuldt for Intec System at opfylde Aftalen.
    6. Kunden har undladt at underrette Intec System om Godsets farlige karakter forud for indgåelsen af Aftalen jf. pkt. 11.2.
    7. En Force Majeure-Begivenhed forhindrer opfyldelsen af Aftalen i mere end 30 dage, jf. pkt. 15.3.
  2. Ophævelse af Aftalen i henhold til pkt. 13.1, litra c-d, kan kun finde sted, hvis Kunden Skriftligt er blevet varslet med en frist på 10 dage til at afhjælpe det pågældende forhold, og forholdet ikke er blevet bragt i orden inden udløbet af denne periode.
  3. I tilfælde af ophævelse eller suspension vedbliver forpligtelsen for Kunden til at betale for allerede udførte Speditionsydelser at bestå, og Intec System har endvidere ret til erstatning for lidte tab og påførte omkostninger.

Oplagring

  1. Intec Systems forpligtelser og ansvar i relation til oplagret Gods reguleres af NSAB 2015, dog således at bestemmelsen § 25, litra A om speditørens pligt til at tegne forsikring for oplagret Gods, er fraveget. I modsætning til § 25, litra A, i NSAB 2015, skal Kunden selv tegne forsikring for oplagret Gods mod brand, vandskade og indbrud. Forsikringssummen skal mindst svare til Godsets fakturaværdi + 10% af fakturaværdien til dækning af eventuelle afledte omkostninger.
  2. Hvis det på grund af omstændigheder uden for Intec Systems kontrol viser sig umuligt at gennemføre Opgaven som aftalt, eller hvis sådanne forhold hindrer Intec System i at levere Godset ved ankomst til det aftalte bestemmelsessted, forbliver Intec System ansvarlig for Godset i henhold til NSAB 2015 § 6, stk. 1 i en periode på 14 dage fra det tidspunkt, hvor Intec System konstaterer hindringen og giver Kunden meddelelse herom. Efter udløbet af denne periode finder bestemmelserne om ansvar for oplagret Gods i NSAB § 25-26 og pkt. 14.1 anvendelse.

Force majeure

  1. Intec System er ikke ansvarlig for manglende eller forsinket opfyldelse af sine forpligtelser, eller for skade eller andet tab som er et følge af forhold, som Intec System ikke med rimelighed kunne have forudset eller undgået, og hvis følger Intec System ikke med rimelighed kunne afværge eller overvinde. Intec System er i en sådan situation fritaget for at opfylde sine forpligtelser, så længe Force Majeure-begivenheden består, og Intec System, trods rimelige anstrengelser, ikke er i stand til at genoptage opfyldelsen af Aftalen.
  2. Intec System skal uden ugrundet ophold – og senest inden for 3 arbejdsdage fra begivenhedens indtræden – Skriftligt underrette Kunden om Force Majeure-begivenhedens art, omfang og forventede varighed.
  3. Hvis Force Majeure-Begivenheden forhindrer udførelsen af Opgaven i mere end 30 dage, eller det på tidspunktet for varsling i henhold til pkt. 15.2 står klart, at hindringen vil vare længere end 30 dage, kan hver part, ved skriftlig meddelelse til den anden part, opsige Aftalen helt eller delvist med øjeblikkelig virkning, uden at dette medfører ansvar for skade eller tab for nogen af parterne.

Eksportkontrol-, sanktions-, toldlove

  1. Kunden forpligter sig til fuldt ud at overholde alle gældende eksportkontrol-, sanktions-, toldlove samt andre relevante lovgivningsmæssige krav og restriktioner i forbindelse med import, eksport, overførsel, tilrådighedsstillelse eller transit af varer (“Handelslove”), og garanterer særligt at:
    1. Hverken Kunden, Kundens ledelse, bestyrelse, ejere, tilknyttede selskaber, agenter eller øvrige involverede samarbejdspartnere, modtagere, kunder eller slutbrugere, er omfattet af relevante sanktionslister.
    2. Kunden, i god tid og forinden indgåelsen af Aftalen, underretter Intec System, hvis forsendelsen er underlagt nogen form for gældende sanktioner, import-, eksport- eller reeksportrestriktioner i henhold til gældende Handelslove.
    3. Kunden har opnået alle nødvendige tilladelser, licenser eller andre myndighedsgodkendelser, der kræves for at levere Godset til dets endelige destination og brug.
  2. Kunden skal rettidigt levere alle oplysninger og dokumenter i det omfang og format, Intec System specificerer, for at muliggøre at Intec System kan udføre de aftalte Speditionsydelser korrekt, rettidigt og i overensstemmelse med Aftalen og gældende Handelslove. Kunden indestår for, at alle oplysninger, instruktioner og dokumenter som Kunden leverer til Intec System, er fuldstændige og korrekte. Kunden forpligter sig til straks at underrette Intec System, hvis der konstateres (i) behov for opdatering af oplysninger eller dokumenter, eller (ii) fejl eller unøjagtigheder i de leverede oplysninger eller dokumenter, samt til at levere opdaterede oplysninger og dokumenter.
  3. Hvis transport eller behandling af Godset kræver tilladelser, licenser eller andre offentlige godkendelser (eksempelvis varer med dobbelt anvendelse (dual-use) eller militært udstyr), er det Kundens ansvar at indhente og vedligeholde disse, samt at etablere passende compliance-foranstaltninger for at overholde gældende Handelslove. Kunden skal på anmodning fra Intec System levere oplysninger om tekniske specifikationer og klassificering af Godset samt autorisation (f.eks. licens, tilladelse eller undtagelse) samt eventuelle kopier heraf. Kunden skal desuden informere om særlige rutekrav eller andre betingelser, der gælder for transport af Godset.
  4. Kunden har ansvaret for at eksportklassificere de varer, der indgår i Kundens forsendelser, samt for at sikre, at levering af forsendelsen til den endelige destination, enhver kendt slutbruger og slutbrug overholder alle gældende Handelslove.
  5. Kunden skal medvirke aktivt til, at Intec System kan opnå alle nødvendige tilladelser, licenser eller andre myndighedsgodkendelser, der kræves i henhold til gældende Handelslove for at Intec System kan udføre de aftalte Speditionsydelser korrekt, rettidigt og i overensstemmelse med Aftalen og gældende Handelslove.
  6. Intec System er ikke ansvarlig for skader, forsinkelser, tab eller udgifter, der skyldes Kundens undladelse af at iagttage sine forpligtelser i henhold til pkt. 16.1-16.4, eller Kundens manglende opfyldelse af sine forpligtelser i henhold til gældende Handelslove, og Kunden skal friholde og skadesløsholde Intec System for enhver udgift, tab eller ansvar, som måtte opstå som følge heraf.
  7. Kunden og Intec System er hver især dataansvarlige efter gældende databeskyttelsesretlige regler i udførelsen af deres opgaver, og er hver især ansvarlige for at overholde databeskyttelsesretlige forpligtelser og anden gældende lovgivning, herunder i relation til gældende Handelslove.